fredag, december 15, 2006

Æbleskiver

Idag tog jag mig sovmorgon, det behövdes inför helgen. På religionen tittade vi på en film som sög. Sedan slutade alla andra. Jag åt med tjejerna i matsalen sen gjorde jag och Nalan vår danska inlämningsuppgift som skulle in idag. Efter det knallade vi till körskolan. Jag gjorde mina sista test, det gick bra. Bättre än förväntat men jag är inte helt haj på parkeringsskyltar än. Det fixar jag i helgen. Anyways, efter det hade vi danska. Där fick vi göra klart arbetet och sedan hyggede(myste) vi oss och åt æbleskiver. Ett danskt påfund som påminner om munkar. I min familj äter vi förvisso det varje jul på juldagen tillsammans med all den andra danska julmaten, and (anka). Det är det lilla roliga Alex får ha.
Här har ni receptet:

Æbleskiver

(ca. 30 stk.)

Ingredienser:
250 g mel (mjöl)
125 g smeltet smør eller margarine
3 3/4 dl mælk (mjölk)
3 æggeblommer (äggulor)
3 stiftpiskede æggehvider (äggvitor)
1 tsk. salt
½ tsk. kardemomme
2 tsk. bagepulver
Revet skal af en ½ citron

Tilberedning
1. Mælk og æggeblommer blandes.
Mel, salt, kardemomme, bagepulver og den revne citronskal tilsættes, hvorefter det smeltede fedtstof røres i.
2. Dejen piskes (vispas) grundigt sammen til en ensartet masse.
3. De stiftpiskede æggehvider blandes nu forsigtigt i.
4. Lad dejen hvile i 4-5 minutter.
5. Steg æbleskiverne lysebrune i en æbleskivepande. (typ stek dom i en panna)
6. Serveres med sukker og syltetøj. (socker och sylt)
I danmark går det dock att fuska sig till det. Det finns nämligen färdiga att köpa och bara stoppa på en plåt och värma i ugnen.


Steg 5.

Serverade och klara!

8 kommentarer:

Martin sa...

Det ser ut som äpplen! Men det är äpplen gjorda på typ sockerkaksdeg. <_> Ew? eller Mums?

Anonym sa...

vi skänker skåååne till danmark!

Jenny sa...

Alltså, det har ingenting med äpplen att göra egentligen. Det påminner om munkar i smaken. Det är MUMS!

Och Ragna, fu!

Martin sa...

Det ser ut som äpplen.

Jenny sa...

Dom innehåller inte äpple!

Martin sa...

Det sa jag aldrig! Vad har man för sylt på då?

Jenny sa...

typ, jordgubb? hallon? det man har hemma, god sylt!

Martin sa...

Det låter gott, men alltså. :p Det ser ju konstigt ut. Men jag menar va?! Hallå Runda bullar med sylt på?

Nu blev jag sugen på sylt, för vi har ingen sylt hemma. Alla syltar är slut. Så jag måste köpa hem snart, eller koka lingonsylt från lingonen i frysen.