söndag, oktober 01, 2006

Vad är typiskt Svenskt?

I skolan fick vi i uppgift att hålla ett 5 minuter långt föredrag inom ämnet "Hur mår du". Vi fick en lista över förslag på ämnen vi kunde ta upp. Jag skummade igenom listan och fasnade för "Sill och kötbullar - typiskt svenskt?" Jag försökte tänka ut vad jag ansåg som typiskt svenskt. Det första som kom upp i huvudet var faktiskt just sill och köttbullar men även IKEA och smörgåsbord. För att inte stå och babla om någonting jag trodde var svenskt men kanske var helt galet kollade jag upp dessa saker på internet. Det visade sig att man hittat recept på köttbullar från Kina för över 2000 år sedan. IKEA var förvisso startat av en svensk men ägdes numera av en stiftelse i Nederländerna. Efter denna information valde jag att istället fokusera på vad som var typiskt svenskt hos svenskarna istället.
Vad är egentligen en svensk person?
Enligt juridisk mening är det en person som har svenskt medborgarskap. Men även om du har ett svenskt medborgarskap kan du ju bo någon helt annanstans och därmed inte alls vara svensk till sättet.
En svensk, enligt mig, är en person som känner sig svensk och som tillhör det svenska levnadsmönstret. Det behöver inte nödvändigtvis vara en person som firar alla kristna högtider, det finns ju svenskar som inte är kristna, jag själv firar till exempel aldrig pingst och vet knappt varför vi har högtiden. Ändå kallar jag mig själv Svensk.
Vad är det då som gör mig till svensk?
  1. Jag är född i sverige men det finns folk födda i sverige som fortfarande inte känner sig svenska.
  2. Jag har svenska som modersmål men det finns icke-svenskar som formulerar sig bättre än jag.

Jag väljer helt enkelt att kalla mig svensk för att jag inte har lika stor anknytning till något annat land, jag följer det svenska mönstret eftersom att jag har vuxit upp och formats i det svenska samhället.

Jag funderade på hur andra människor från andra länder uppfattade svenskar och började läsa olika artiklar och debatter på internet. Jag hittade en artikel skriven av en person som varit turist i sverige och undersökte huruvida alla fördomar om svenskarna verkligen stämmer. Personen skrev att "utlänningar ser svenskarna som reserverade, lugna, moderna och toleranta" och hans slutsats var att mycket av det är sant. Han sa att "Även om svenskar inteberättar sin livs historia vid första mötet är de hjälpsamma och villiga att lyssna. Dessutom är svenskarna ett ärligt folk, som litar på varandra."
Det sista kunde jag inte direkt känna igen mig i, visst vi är ärliga i den meningen att vi betalar vår biljett när vi ska besöka skansen och det är klart att vi inte går och tror att varje människa på gatan kommer att attackera oss men om någon frågar mig om en tröja är snygg väljer jag hellre att säga att "det kanske inte riktigt är min stil jag skulle valt en annan" än att säga "nej, den var jätteful". Vanligt för svenskar är att vi aldrig säger hela sanningen, någon kan ju bli ledsen. Jag valde att göra en lista på vad jag anser är typiskt för svenskar:

  • Det är typiskt svenskt att tro att Sverige är bäst i allt fortfarande(det stämmer inte riktigt även om vi är bra på mycket)
  • Det är typiskt svenskt att se ner på alla som har lyckats (detta kallas jantelagen och är egentligen norskt, men ses också som typiskt svenskt)
  • Det är typiskt svenskt att gnälla över missförhållanden men inte göra något åt dom
  • Det är typiskt svenskt att vilja ta avstånd från det typiskt svenska när man är hemma i sverige men att vara typiskt svensk när man är utomlands, dvs man vill passa in.
  • Lagom är typiskt svenskt
  • En svensk är vanligen punktlig, renlig och laglydig. Ett exempel på det senare syns vid övergångsställen, man går inte förrän det är grönt.
  • Det är också typiskt svenskt att inte besvära andra människor, man tar inte kontakt om man inte fått i sig alkohol eller blir presenterade.

Jag har själv blivit förundrad när en främling hälsat och undrat om det verkligen är mig personen pratar med. Men att vara svensk är inte bara negativt trots att vi inte kan prata hur som helst med vem som helst. När man väl lär känna folk är de vänliga, roliga, fritänkande och respekterar varandra.

/J

Inga kommentarer: