måndag, maj 08, 2006

Idag dissikerade vi spädgris på biologin. Jag var nervösare för det än vad jag borde. När man väl fått upp magen och börjat skära loss alla organen så såg man inte det som en kulting längre utan någonting man skulle pilla loss grejer från. Efter mycket försiktigt petande här och där beslutade vi oss för att använda händerna. Med handskar givetvis. Jag utsåg mig själv till organhållare och det var inte så äckligt som man kan tro. Skar loss tarmarna och magsäcken. Levern likså. Kollade hjärtat och skar sedan upp så vi kunde ta ett snitt i luftstrupen. Därefter blåste vi upp lungorna. Riktigt häftigt! Sedan kom vi till den enda delen som var äcklig. Att klippa upp skallen med en bensax och kolla på hjärnan. Svempa jämförde det med att klippa naglarna. Frågan är vad han har för naglar egentligen. Efter en stunds studerande och pillrande på hjärnan bad Bertil oss att gräva ut den så vi kunde kolla på baksidan av ögonen. Hjärnan drogs ut och det var riktigt vidrigt. Då vi var klara isåg vi vad vi gjort egentligen. Stått och garvat medan vi skurit upp och pillat i en liten självdöd griskulting. Vidrigt egentligen. Smått illamående hela dagen, men det var ändå häftigt! Jag har aldrig tidigare varit så glad över att jag är allergisk mot pollen och glömt ta min medicin. Stanken av lik mildrades någonting oerhört.
/J

Inga kommentarer: