lördag, september 16, 2006

Så var science-odyssén genomförd

Dag 1: Bussresan ner mot schweiz går av stapeln. Vi åker ner till Kassel (KASSLER) i tyskland där vi övernattar. Lisa och jag fick en hemlig dörr intill Joel och Mattias. Det börjar bra med festande hos grabbarna i 116 (tror jag) där jag antingen filmar eller är med i bild helatiden. Pinsamt läge, men jag gör inte som Nalan och berättar hur kissnödig jag är framför kameran i alla fall. När det blir sovdags efter att ha spanat på 50+ stället dit alla tydligen gick i Kassel sov vi.
.
Dag 2: Vi vaknar av Lisas väckarklocka vid halv 7. Jag duschar i vårt badrum och Lisa kutar till Mattias och Joel och snor deras dusch innan dom hinner reagera. Sedan käkar vi frukost och sätter oss i den supermysiga bussen igen. (Jag har nog sovit mer på bussen än sammanlagt på natten under hela resan.) Vid 18:00 kom vi fram till Genève och vandrarhemmet. Äter middag och ställer upp alla grejer. Sen drar vi ut och kollar på stan. Riktigt mysig stad. Speciellt gatan där jag gick in i en blomkruka (nej, jag var inte alkoholpåverkad) och det stod sammanlagt 9 luder (ja vi kunde ju inte säga horor eftersom det kunde uppfattas på fler språk än svenska). Den här kvällen blixtrar det och regnar riktigt ordentligt. Sjukt häfigt när blixten slog ner i åskledaren på huset bredvid.
.
Dag 3: Vaknar vid kvart i 7 av att lampan tänds rak i ansiktet på mig eftersom jag ligger ca 2 dm från den (ahh, jag älskar våningssängar). Kutar in i duschen för att inte bli sist. Äter frukost som består av en torr macka, marmelad, rosa yoghurt och juice. Därefter kör vi till Cern. Allting som guiden berättade är sjukt avancerat och vi leker intresserade. Jo okej, det var lite häfigt. På eftermiddagen kutar vi ner på stan. När vi kommer hem stöter jag för första gången på "Ugly-Creepy-Guy": Hanna vill ta en bild ner i trapphuset och jag ska stå och kolla upp 2 våningar ner. Jag kutar ner och i trappan står det en man med morgonrock och en frilla som ser ut som han stoppat fingrarna i ett eluttag eller blivit träffad av blixten. Eftersom att mannen stirrar på mig säger jag "Hey hey". Mannen svarar inte utan närmar sig, så jag kutar upp med dubbla trappsteg. När jag informerat mitt rum om mannen som kom att kallas "ugly-creepy-guy" spred sig nyheten snabbt och alla visste vem det var (Utom Gustav som inte vet vem han är). Till och med lärarna visste. Bertil tycker att Tina ska testa om "UCG" kollar in henne också. På kvällen var det party och om jag inte minns helt fel var det också den här kvällen Mattias och jag hittade lite Kanadensare: Jag står och lutar mig ut genom fönstret i grabbarnas rum. Ser någon som gör lika dant våningen under och ropar "Hiiii!" Får dock ingen reaktion. Mattias kommer till fönstret och säger "MAAAHHHOWWWH" Plötsligt hänger det ut 5 Kanadensare genom fönstret. Dom bjuder ner oss men vi erbjuder dom vår våning som vi har för oss själva (förutom de 10-åriga små tyska barnen) istället. Killarna drar på sig en varning från vandrarhemmet när Victor bestämmer sig för att spela upp "Blame Canada" från Southpark så att hela stället hör. På stan blir Dan (Scuba-Dan) när han lyckas trilla i Genève-sjön. Skills!
.
Dag 4: Vaknade och fick samma frukost som föregående morgon. Vi skulle egentligen till Cern men eftersom Jakobsson hade bättre planer än att snacka med oss åkte vi till Frankrike och kollade i en superhäftig grotta. Sen handlade vi på en stor affär...Proviant till morgondagens vandring + kroeeek. På eftermiddagen åkte vi till en vingård där vi fick massa information och lärde oss prova vin. På vandrarhemmet gjorde vi mackor gick och fikade på starbucks. (Banana mocca frapuccino) tyvärr inte orange som i zoolander. Vi förberedde oss genom att gå och lägga oss relativit tidigt (12 ca).
.
Dag 5: Tidig morgon. Äter frukost. Mattias var rolig när jag mötte honom i hissen och frågade var det var för frukost!!! Sen bussade vi i 2 h (dvs. sov) till vi kom till berget mitt emot mount blanc: Brévent-flégère. Där tog vi liften upp till 2000 meter. Victor och Sven var jävliga i liften och gungade, dessutom filmade dom min super-panik...nästan gråtvarning på det. När vi kommit upp påbörjade vi mätningar. Efter ca 30 min vandrade vi neråt. Jobbigt som fan med lutning ner helatiden. Värsta träningsvärken 2 dagar efteråt. Vi stannade 5 gånger och gjorde mätningar. På station 3 hade vi tappat bort 3 pers och dessutom sett en tjej cykla in i en buske. Mycket underhållande. Vid station 4 fanns det en källa med iskallt rent vatten, superhäftigt och dessutom behövande. På kvällen packade vi ihop våra grejer. Förfestade lite på vandrarhemmet och drog sen ut på stan. Utanför vandrarhemmet träffade vi lite schweizare som vi lurade med på en överlång promenad. Dom spelade svensk hiphop som ingen av oss hade hört, det var roligt ändå. Vi träffade Bertil och Thomas också. Thomas ville hänga med ut med Bertil hade förbjudit honom och sagt att man ska hålla distans från eleverna. Haha! Vi kom ändå hem relativit tidigt och smög in i rummet. Både jag och Lisa smachade tån i min väska. Sen pratade Nalan i sömnen. .
Dag 6: Påbörjades hemresan...Vi stannade i Gruyère (eller nått sånt) och lärde oss hur man gör ost genom att lyssna på Kossan-Cherry som snackade. Sjukt irriterande ko! Sen fick jag äntligen gå till bussen och sova igen. Vid 9 kom vi fram till Tyskland KASSEL igen. 3 h försenade pga köer. Vi bodde på samma hotell fast den här gången hamnade vi på översta våningen. Det ända vi gjorde var att kolla på lite bilder innan jag och Lisa gick och la' oss.
.
Dag 7: Vi skulle åka redan klockan halv 8 så vi slapp köerna. Alla hade satt sig i bussen och var redo för inräkning (som jag "geniet" infört). Då fick Fredde en allergisk reaktion av nötter som han på något sätt fick i sig. Det blev till att åka med hela klassen till sjukhuset. Där blev fredde inlagd för att få sprutor och grejer så istället för att komma iväg halv 8 var vi påväg halv 12. Gissa vad jag gjorde undetiden i bussen? Just det, sov! Resten av bussresan sov jag också, utom sista 5 h, då såg jag på Crash, åkte båt och tittade på Psyco-chicken. Vi kom hem igen vid kvart över 11. Då åt jag middag och...japp, sov.
.
Imorgonbitti åker jag till England. (London och Bournemouth) för att gå på bröllop.
.
Peace!

Inga kommentarer: